تا حالا فک کردید اساس کار برنامه های چت یا بازی های آنلاین چیه ؟
متوجه شدید موقع استفاده از تلگرام بدون رفرش کردن چت ها پیامای جدید براتون میاد یا وقتی اینستاگرامتون باز نیست خبر لایک های دیگران براتون میاد ؟
این برنامه های به یه اتصال پایدار نیاز دارند تا هیچوقت قطع نشه و اگه پیام جدیدی موجود بود نیازی به رفرش داده ها نباشه . بهتره بهش بگیم بلادرنگ یا realtime یا میشه نام درلحظه هم روش گذاشت .
کاربرد بلادرنگ در اتصال شبکه اینه که ما یه کانکشن پایدار داریم و هر وقت داده جدیدی موجود بود اون رو واسه کاربر ها میفرستیم . دقیقا کاری که محیط های مجازی میکنن !
یکم درباره broadcast که معنیش میشه انتشار دادن هم صحبت کنیم . دقت کردید وقتی تو یه برنامه چت پیامی رو میفرستید اون پیام واسه خودتون ارسال نمیشه ؟
درواقع شما اون پیام رو نشر میدید به تمام عضو های گروه . میتونم بگم همه کاربر ها نشستن و منتظرن که آیا پیام جدیدی از شما دریافت میشه یا نه ( منظورم این نیست که هر ثانیه چک کنن ببینن پیام جدیدی هست یا نه ! )
حالا همچین سیستمی رو چه طور میشه پیاده کرد ؟
جواب استفاده از socket هست که یک کتابخونه قوی در خصوص socket همین socket.io خودمون هستش !
Socket.io در واقع یک کتابخونه برای جاوا اسکریپت هست و شما می تونید از طریق هر پلتفرمی ( اندروید ، ویندوز ، وب و ... ) به سروری که ساختید وصل بشید و داده هارو بین سرور و کلاینت منتقل کنید .
از امکانات باحال socket.io مدیریت کاربر های متصل و فرستادن پیام به یک گروه خاص یا یه شخص خاص هست و سرعت فوق العاده ای داره . از همه بهتر اینه که می تونید شخصی سازیش کنید !
کتابخونه کلاینت برای بیسیک فور اندروید تا به حال ساخته نشده بود که من براتون رپ کردم و قرار دادم تا حال کنید D;
در فایل پیوستی نمونه سورس اندروید و وب هست که به صورت تصویری آموزش داده شده .
اضافه به سبد خرید
موضوع را به اشتراک بگذارید
برچسب : نویسنده : جمشید رضایی بازدید : 167